fbpx
Volunteer

Maailman tärkein oppitunti

By August 8, 2019 November 15th, 2019 No Comments

Viime marraskuussa matkustin maailman toiselle puolelle edustamaan Suomea Bahrainissa pidettävässä Youthfull-festivaalissa. Festivaalin ohjelmaan kuului World’s Largest Lesson -päivä, jossa yli 12 000:lle koululaiselle pidettäisiin oppitunti Agenda 2030:sta ja kestävän kehityksen tavoitteista. World’s Largest Lesson konseptin on luonut Project Everyone ja UNICEF ja sen tavoitteena on lisätä tietoisuutta Agenda 2030:sta nuorten keskuudessa sekä aktivoida heitä toimimaan kestävän kehityksen tavoitteiden puolesta yhteisöissään.

Itse olen tutustunut World’s Largest Lesson toimintaan AIESEC toiminnan kautta. Osallistuin Ateenassa tapahtuvaan WLL oppituntiin huhtikuussa ja syyskuussa pidin samanlaisen oppitunnin suomalaisille lukiolaisille Turussa yhdessä Turun YK Yhdistyksen kanssa. Kun sain mahdollisuuden lähteä Bahrainiin osallistumaan maailman suurimpaan World’s Largest Lesson oppituntiin, olin innoissani.

Päivää ennen oppituntia sain tietää, että ryhmämme pitää tuntia 350:lle 7. Ja 8. luokan oppilaalle kansainvälisessä koulussa. Miten ihmeessä voimme pitää oppitunnin niin monelle oppilaalle ja saada heidät miettimään syvällisesti maailman asioita sekä oppimaan lisää Agenda 2030:sta?

Vasta kun pääsimme koululle tajusin mitä olemme tekemässä ja miten suuren vaikutuksen voimme saada paikallisiin oppilaihin. Minun ryhmässä oli vapaaehtoisia Keniasta, Nigeriasta, Jordanista, Tunisiasta ja Algeriasta minun lisäksi: moni koululainen ei varmaankaan ollut koskaan tavannut ketään näistä maista!

Oppitunti koostui monesta eri osiosta ja haasteena oli saada kaikki tehtyä 1,5 tunnissa. Aluksi testasimme koululaisten tietoa kestävän kehityksen tavoitteista, jota seurasi video kestävän kehityksen tavoitteista. Oppitunnin keskiössä oli aktiviteetti, jossa koululaiset suunnittelivat täydellisen maailman vuonna 2030 ja pohtivat, miltä maailma näyttäisi, jos kestävän kehityksen tavoitteet toteutuvat. Kun pyysimme vapaaehtoisia esittelemään ideoitaan koko ryhmälle, yllätyimme oppilaiden innostuneisuudesta, sillä yli puolet ryhmistä nosti kätensä!

Vaikka oppitunti oli välillä kaoottinen, olin positiivisesti yllättynyt siitä, miten nopeasti ja innokkaasti oppilaat lähtivät pohtimaan vaikeitakin asioita, kuten sukupuolten välistä tasa-arvoa, köyhyyttä tai ilmastonmuutosta. Tunnin lopuksi pyysimme oppilaita kirjoittamaan ylös lapulle yhden asian, miten he haluavat vaikuttaa Agenda 2030:n.

Tunnin loputtua moni oppilas tuli kiittelemään meitä. Saimme jopa liikuttavan kirjeen yhdeltä ryhmältä, jossa he kertoivat miten paljon he arvostavat meidän panostusta oppituntiin ja miten he unelmoivat maailmasta, jossa jokaisella tytöllä olisi samat oikeudet kuin pojilla. Tämä kirje jää varmasti mieleeni loppuiäkseni!

World’s Largest Lesson Bahrainissa vahvisti minulle, että nuoret ovat todellakin avain Agenda 2030:n saavuttamiseen. Nuorina meille kerrotaan aina, että me tulemme muuttamaan maailmaa. Joskus voi kuitenkin olla vaikeaa uskoa omaan kykenevyyteen. Totuus kuitenkin on, että me olemme “ensimmäinen sukupolvi, joka voi lopettaa köyhyyden ja viimeinen sukupolvi, joka voi lopettaa ilmastonmuutoksen etenemisen”. Meidän pitää vain toimia!

Haluatko löytää samanlaisen kokemuksen itsellesi? Lue lisää Global Volunteer ohjelmastamme nettisivuillamme.

Leave a Reply