Hyvän palautteen antaminen ja vastaanottaminen

Palautteen antaminen ja vastaanottaminen ovat taitolaji ja tärkeä osa hyvän johtajan työkalupakkia. Palaute on myös tärkeä osa oppimista niin työelämässä, koulussa kuin arjessakin. Palautekeskustelussa voi helposti kuitenkin jäädä oman egon varjoon ja unohtaa palautteen antamisen syyn: hyvän palautteen takana ei ole halu loukata, vaan rakentava kritiikki, jonka tavoitteena on oppiminen ja itsensä parantaminen. Tässä muutama neuvo tehokkaan palautteen antamiseen ja vastaanottamiseen.

Anna tehokasta palautetta

Tehokkaan palautteen antaminen on yhtä tärkeää kuin se, miten palaute annetaan. Tehokas palaute pitää palautteen vastaanottajan tarpeet muun edellä, on tarpeeksi spesifinen ja liittyy tekoihin ja käytökseen eikä luonteeseen tai muihin asioihin, joihin ei voi itse vaikuttaa. Kritiikki kannattaa aina esittää kahden kesken ja oikealle henkilölle, sillä muuten siitä helposti tulee muiden selän takana puhumista.

Ajoitus on tärkeää

Usein palautteen ajoitus on yhtä tärkeää kun sen sisältö. Valitse aika, jolloin palautteen vastaanottaja on avoin ja valmis vastaanottamaan palautetta. Tämä voi olla tietty palaveri töissä, jolloin keskustellaan meneillään olevasta projektista tai päivän päätteeksi ennen kotiin lähtöä. Varmista myös, että annat palautetta tarpeeksi aikaisin sillä palautteen antamatta jättäminen voi johtaa suurempiin ongelmiin, jotka olisi voitu välttää keskustelulla.

Kuuntele palautetta aktiivisesti

Kun vastaanotat palautetta varmista, että osoitat palautteen antajalle, että kuuntelet häntä aktiivisesti. Käytä kehonkieltä ja säilytä katsekontakti; näin osoitat, että kunnioitat palautteen antajaa. Kysy palautteen antajalta lisätietoa tai neuvoja varmistaaksesi, että ymmärrät palautteen merkityksen. Näin vältyt väärinymmärryksiltä ja saat palautteen antajan luottamaan sinuun.

Ota palaute vastaan

Palaute voi helposti lentää yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos ilman, että opit mitään. Kuuntelemalla aktiivisesti ja keskustelemalla palautteesta pystyt paremmin pitämään sen mielessä tulevaisuudessa. Yritä siis painaa mieleen palaute hetkellä kun saat sen tai kirjoita ylös asiat, mitkä uskot voivasi muuttaa tai parantaa.

Bloggaaja: Camilla

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *